A MAGYAR EVANGÉLIUMI SPIRITIZMUS ÖT OSZLOPA
1. rész
A Spiritiszta mozgalmak kibontakozása
Még ha a spiritizmus kifejezés csak az 1840-es években ütötte is fel a fejét, maga a spiritizmus alapját szolgáló jelenségek az emberiség írott történelme során már szinte a kezdetektől jelen voltak.
A vizsgálat tárgya az Isten és ember közötti kapcsolat, illetve azon különleges emberek, kik rendelkeztek azzal a tulajdonsággal, hogy meghallják ezt a hangot. A történelem során különböző néven említik az ilyen képességgel rendelkező embereket. Az ókorban próféták, a középkorban "eretnekek, boszorkányok", az újkorban pedig médiumok. Ezek az emberek "…tehát olybá tekintendők, mint az emberiséghez az isteni gondviselés által küldött jelképes vezetők, hogy az általuk megnyilvánuló értelmes híradások felrázzák az azt megértőket az anyagias gondolkodásból. Ezek szerint tehát a médium egy eszköz vagy készülék, mely által az Isten küldöttei szólhatnak az emberiséghez." (Nérei Ödön)
A hazánkban is kibontakozó szellemtani – nevezzük az azóta sikerrel stigmatizált nevén - spiritiszta mozgalom a 19. század fordulóján már túljutva a kezdeti önigazolási kényszerén szellemi irányba fordult. A materialista szemlélet egyre nagyobb tért hódítva előkészítette a talajt a világ politikai átrendezésére. A század eleji nagy világégés, a Nagy Háború és a magyarság számára oly tragikus Trianon megváltoztatta Európát, tovább rombolta a keresztény világértelmezést és az erkölcsi alapokat.
Erre a korszakra esik a szellemi világból érkező fontos és összefüggő tanításrendszer, amely itt Magyarországon jelent meg, amelynek jelentőségét csak később ismerhettük fel. Ez az üzenet-sorozat nem is az adott kornak szól, hanem már a következő korszakot készíti elő, amelyben az emberek spirituális érdeklődése ismét megnövekszik.
Már mintegy száz év telt el eme nagy tanítás-sorozat megjelenése óta. Európa azóta egyre távolodik keresztény értékeitől, szellemi hagyományainak megtagadása mára már létét fenyegeti. A szellemi értékeket hangsúlyozó tanítás még ma is úgy tűnik nem a mának, hanem egy eljövendő korszaknak szól, amelyben az anyagias szemléletre felépült világ csődje mindenki számára világossá válik. Az életellenes világértelmezés csapdájából kitörni vágyó ember tekintetét az ég felé emeli és felismeri a világunk szellemi-anyagi egységét.
A szellemi régióból a századelő Magyarországában átadott összefüggő tanítások és a krisztusi elvekhez kapcsolódó új szellemi ismeretek iránymutatónak szolgálnak az összezavarodott világban. Ahhoz azonban, hogy egy ilyen nagyléptékű tiszta tanítás létrejöhessen, sok tényezőnek az együtt létére van szükség. Mindenek előtt magasrendű, meggyőző tiszta tanításnak megjelenésére van szükség – ami esetünkben magasrendű médium megjelenését igényli. Ki kell alakuljon a nyitott, érdeklődők köre, amely intézményrendszerével, folyóirataival, illetve könyvkiadásával összefogja, tanítja az új terület iránt érdeklődőket. Ebben a miliőben aztán beindulhat az a munka, amelyért mindez létrejött. Magyarországon a 19.század elején több évig tartó folyamatos és magasszintű médiumi munkával született meg a "Névtelen Szellem tanításaiként" ismert összefüggő, nagyívű keresztény szellemű tanítás-sorozat.
Ilyen mélységű és léptékű, a szellemi régiókból érkező tanítás a világon másutt nem jelent meg. Ezt a mozgalmat nevezzük Magyar Evangéliumi Spiritizmusnak , amely bízvást kijelenthetjük, egyedi a világon. Ez a tanítás sorozat összegyűjtheti az "elhulló kalászokat", hogy azokat a hitetlen korban, a válságos időkben segítse.
Ezek után nézzük meg röviden, hogyan indult meg magyar földön ez a szellemi folyamat.
Magyarországon is megélénkül a spirituális érdeklődés
A 19. század végén Magyarországon is elindult az Allan Kardec nyomán kifejlődött teológiai alapozású szellemtani mozgalom, amely aztán kiterebélyesedett, széles körű mozgalommá vált, és a 20.század elején páratlan eredményeket hozott. Mint később látni fogjuk, ebben a termékeny századeleji légkörben jelentős médium-egyéniségek jelennek meg, akiknek nyomán magasszintű páratlan szellemi tanítás-sorozat érkezett meg, amelyet a Névtelen Szellem tanításaként ismerünk.
Bízvást állíthatjuk, hogy ez a 18 kötetben közreadott, a szellemi dimenziókat és a krisztusi elveket egységben kezelő tanítás-sorozat a maga emelkedettségével és mélységével páratlan az egész világon. A szellemi üzenetek, tanítások világában igazi hungarikum! Nálunk született meg, ehhez kellett az a szellemi vezetés, amely megteremtette a létrejöttének körülményeit – ráadásul egy nehéz történelmében éppen próbáknak alávetett, szétszakított, létéért küzdő országban.
Ennek nyomán a kor hazai mozgalma a Magyar Evangéliumi Spiritizmus néven vált ismertté. Mielőtt megrajzolnánk ennek a mozgalomnak a teljes ívét, amelyet látva nyilvánvalóvá válik előttünk a folyamat tervezettsége, vessünk egy pillantást a kezdetekre is. Így fedezhetjük fel az események alakításában a Szellemi Vezetés hosszú távra tekintő segítő munkáját. Ez a jó gyümölcsöt termő kibomló fejlődés nálunk sem volt előzmény nélküli.
Hazánkban is csakúgy, mint Európa többi részében, 1853 után kezdtek foglalkozni a spiritisztikus kísérletekkel. Ekkor terjedt el ugyanis az amerikai hydesvillei "kopogások" híre, és ekkoriban adtak számot különböző médiumokkal végzett meglepő kísérleteikről a német Zöllner, az angol Crookes. Ugyanerre az időszakra esik a francia vallásos spiritiszták fellépése is, akiknek vezére Allan Kardec volt.
Nálunk először természetesen a külföldön élő, vagy a külfölddel élénk összeköttetésben álló mágnáscsaládjaik körében terjedtek el az új eszmék. A legelső magyar, aki spiritiszta könyveket írt, gróf Szapáry Ferenc volt, akinek könyvei németül és franciául jelenetek meg Párizsban. Utána báró Hellenbach Lázár (1827-1877), egy ősrégi magyar mágnáscsalád sarja következik, aki ugyancsak még németül írta spiritisztikus tendenciájú és bölcsészeti munkáit, amelyek egyébként világhírre tettek szert. Könyveit Bécsben jelentette meg.
Hellenbach hatással volt a magyar spiritizmus nyitására annyiban, hogy sokat foglalkozott és kísérletezett báró Vay Ödönné, született Wurmbrandt Adelmával, a hazai spiritiszta mozgalom tulajdonképpeni megindítójával. 1871-ben magyar honban is jött létre a Szellembúvárok Pesti Egylete, amely aztán évtizedeken át megadta azt a szervezeti keretet, amelyben a jövőnek szóló nagy szellemi tanítások sorban megjelenhettek.
Létrejött egy szervezet, amely egészen a második háború végéig összefogta a "szellem-búvárokat", a Kárpát-medencében szerte működő spiritiszta köröket. Könyvkiadásával és folyóiratával szellemi irányítást adott, egyúttal kinevelte az egyre mélyülő és szélesedő érdeklődők körét is. Magyarországon a századelőn olyan közösség fejlődött ki az évek során, amely értette, fogadta és táplálta is a szellemi élettel kapcsolatos felvilágosítást.
Ebben a pezsgő szellemi miliőben teremtődött meg a feltétele annak, hogy az a nagyívű szellemi tanítás, amely az egyre anyagiasabbá váló világgal szemben a jövő számára megerősíti a keresztény hitet, megadja hozzá a szellemi törvények, és a szellemi dimenziók ismeretét is. Ez az a korszak, amikor a keleti bölcselet ismertté válik a Nyugat számára is.
Helena Blavatsky elhozza az ősi hindu-tibeti szemléletet (híres könyve a Titkos Tanítások), Európában sorra jönnek létre a teozófiai iskolák, Rudolf Steiner a keleti ismereteket a kereszténységbe oltva létrehozza az antropozófiai iskoláját. A század kinyitja a nyugati ember előtt a keleti ismeretek világát. Ezzel a háttérrel érthető meg az a felfokozott érdeklődés, amely a szellemi igazságok, a szellemi dimenziók, az élet-halál, újraszületés felé fordul. Erről a kivirágzó spiritiszta mozgalmak a kezdeti önigazoló korszak után magasrendű tanítások megjelenésével oly sok új ismeretet hoznak.
Erre van is igény az anyagi személet felé forduló tudomány eredményei mellett, mely nem ad magyarázatot sok ismert jelenségre, melyek "misztikusak és ellenkezni látszanak az érzéki tapasztalataink útján eddig megismert természeti törvényekkel. Végleges megmagyarázásuk talán ezután sem lesznek elegendők a csupán fizikai érzékszerveink útján megismert törvényeknek, és melyek megoldása, úgy lehet, egykor igazolni fogja azt a feltevést, hogy csakugyan körülvesz bennünket még egy másik, érzéken túli, láthatatlan világ, épp oly élettel és törvényekkel teljesen, mint ez a mi fizikai világunk."
Ezek közül az eseti tanítások közül is kiemelkedik a Névtelen Szellem tanításai címmel megjelent 18 kötet, amelyet aztán később további 20 is követ. Ez a nagy tanítás-sorozat jelentős mértékben kibővítette látókörünket, az evangéliumok szellemében megvilágítva a szellemi világ, az ember és Isten kapcsolatának megannyi kérdését. Ez a nagyívű tanítás-sorozat magasrendű szellemi irányításról tanúskodik.
A Szellemi Vezetés irányítja ezt a munkát.
A szellemi üzenetek is többször utaltak a tanítás jelentőségére. Akik részt vettek a folyamatban nem látták azt teljes összefüggéseiben. Hiszen még azt kellett bizonygatni, hogy a szellemekkel való kommunikáció lehet tiszta, magasrendű is. Meg kellett harcolni a tudósokkal éppúgy, mint az aggályos egyháziakkal. Szerencsére mindkét ágon találunk szép példákat arra, hogy a nyitott szellemű érdeklődők, vagy kutatók átélhették azt a valóságot is, amely nyomán meggyőződéses okkultistákká váltak.
Az Evengéliumi Spiritizmusról Eszter médium mondja a túlvilágról:
...a szellemi mozgalom beindulásakor mindazokra a jelenségekre, amelyek a bizonyságokat szolgálták, nagyon nagy szükség volt. Így az is, hogy a médiumok által materializálódjanak szellemek, azaz az emberi szemek előtt is láthatóvá váljanak, és ezáltal higgyenek, mert az utolsó időkre a hitetlenség hihetetlenül megnőtt. Óriási erőfeszítéssel járt az a munka, amelynek ered-ményeként a harmadik isteni kijelentés a Névtelen szellem révén könyvek formájában napvilágot láthatott, hogy ezzel az embereket a krisztusi útra, a megtérés útjára terelje.
Maga a Névtelen Szellem külön kötetet szentelt az evangélium szellemével egyeztetett szellemi tanításoknak. Az Evangéliumi spiritizmus címmel 1935-ben megjelent könyvében, amely Eszter beszélő médium közvetítésével jutott el hozzánk, munkájának jelentőségéről ezt olvassuk:
A "Névtelen Szellem" a kiküldött munkásoknak az élén hathatósan tevékenykedik azon, hogy bennünket, elhullatott kalászokat, összegyűjtsön. Ő azonban, mint hűséges sáfár, arról is gondoskodik, hogy akiket megtalált, akiket fölébresztett, azokat táplálékkal is ellássa. Az ő eddigi munkái azokat, akiknek a lelke fogékony volt a tiszta evangéliumi spiritizmus igazságai iránt, immár a helyes irányba terelte s ezeknek a lelke a kapott ragyogó igazságokért megtelt iránta hálával és szeretettel.
A Magyar Evangéliumi Spiritizmus öt tartóoszlopa
A rövid áttekintés nyomán már felsejlik a Szellemi Vezetés által megtervezett összetett folyamat. A magyarországi spiritiszta mozgalom története ismert. Köszönhető elsősorban Tordai Vilmosnak, aki megírta – jelenlévő, mindenkit ismerő tanúként - a történetét. A történet azonban halála után is folytatódik. Itthon is és külföldön is. A teljes folyamat – a Szellemi Vezetés szemszögéből is nézve azt - áttekintését nagyban segíti, ha felismerjük összefüggéseit.
Több területen indult meg az élet, mindegyiknél önálló jelentős eredmények születtek. Az egyszerűség érdekében nevezzük így, hogy öt tartó pillér, tartó oszlop , melyek köré rendezhetjük az egyes területeket, amelyek együttesen egymást kiegészítve segítették a közös fejlődést, biztosították a tervezett cél elérését.
Ez az öt tartó oszlop az alábbi:
1. Adelma és dr.Grünhut: az elindítók, akik Egyesületet alapítanak, megalapozzák a magyar spiritiszta mozgalom evangéliumi jellegét, elindítják az Égi Világosság című folyóiratot, amely aztán 43 éven át él.
2. Nérei Ödön, aki összefogja, mozgatja a szervezetet, könyvkiadást, nemzetközi kapcsolatokat épít, ösztönzi a külföldi munkák fordítását, könyvsorozatok indulnak el. A spiritizmus elfogadtatása és népszerűsítése.
3. Eszter médium és Pátkai Pál: a Névtelen Szellem tanításainak fogadása és 18 kötetben kiadása.
4.Biztonsági másolat: Párhuzamos testvér-csoport Clevelandben. A század elején Amerikába kivándorló Trombitás Gyula Clevelandben párhuzamosan működő testvér-csoportot hoz létre, amely minden hazai anyagot beszerez. Emellett saját médiumi munkát is végez: a Névtelen Szellem további 20 kötetét is megjelentetve.
5.A tanítások közreadásának, elmélyítésének munkásai: Bodnár László és Makk István napjainkig kihatóan új csoportmunkát, illetve kutatóoktató tevékenységet indított be.
Az első oszlop: Adelma és dr.Grünhut
A folyamat a médiumok közt csillagként felfénylő Adelma (báró Vay Ödönné) és a partnerként mellé vezérelt dr. Grünhut Adolf elismert orvosprofesszor egymásra hangolódásával indult.
A két rendkívüli ember egymásra találásáról hadd idézzük Tordai Vilmos emberi árnyalatokat is jól kifejező leírását.
Adelma
A nemes Vay-családnak úgyszólván minden tagja híve volt az új eszmének. Maga Vay Miklós is "a szó legfelségesebb értelmében" spiritisztának vallotta magát… Fia, ifjabb Vay Ödön (Adelma férje), 1870-ben Sárospatakon kis könyvet adott ki: "A spiritizmus rövid ismertetése" címen. Az öreg bárónő, az áldott lelkű Vay Katalin, szintén erős hívő volt, de valamennyiük között Adelmának volt a legnagyobb szerepe. Médiumi úton létrejött közleményei révén ő volt a legelső magyar spiritisztikus szervezet megalapítója, amely alapításnál vele egyenrangú társa egy derék magyar orvos, dr. Grünhut volt.
Rendkívül érdekes és megkapó képet nyújt annak a megfigyelése, mint indultak el különböző utakon Vay Adelma és dr. Grünhut, hogy aztán a 70-es években, "véletlenül" találkozva, megszervezzék a "Szellemi Búvárok Pesti Egyletét", ezt a krisztusi vallásosságon fölépült társulatot.
1860 táján történt, hogy a golopi kastélyban tartózkodó Adelma grófnőt erős fejgörcsök kínozták. Ekkor egy Gárdos nevű orvos, aki a hölgy homlokáról a frenológia tanai szerint "látnokságot" fedezett fel benne, gyógyszerül a "delejes írást" ajánlotta. A kúra sikerült, Adelma író médiummá lett és fejgörcsei elmaradtak.
Sok csodálatos dolgot írt le keze automatikusan anélkül, hogy esze is közreműködött volna e közleményeknél. Túlvilági, magas erkölcsi nívón álló oktatások, bájos Andersen mesék, telepátiára és ihletve-látásra valló híradások, orvosi diagnózisok és rendelések kerültek ily módon papírra, és emellett valami sajátságos magnetikus gyógyító erő is kifejlődött benne, melynek segélyével nagyon sok csodálatos gyógyítást végzett még az orvosoktól teljesen reménytelennek mondott esetekben is.
Adelma grófnő sok könyvet írt, legnagyobb részt médiumi úton. A katolikus egyház indexre tette műveit, a gonobitzi plébános kiközösítette Adelmát az egyházból, bár műveiben a legnagyobb lelki imádással ír Krisztusról és Máriáról. A grófnőnek a legnagyobb lelki fájdalommal kellett áttérnie a református egyházba, de a könyveiben írtakat nem vonhatta vissza.
Érdekes, hogy amikor az exkommunikáció után rövidesen a plébános meghal, – amiben Isten büntetését látta a gonobitzi nép, – csakhamar jelezte egy amerikai médium-ismerőse, ki erről az esetről nem is tudott, hogy egy katolikus pap szelleme van mellette, aki Adelma bocsánatáért esedezik...
dr.Grünhut Adolf
Adelma grófnőtől függetlenül, egészen más úton ismerkedett meg ugyan ezekben az időkben, az okkult jelenségekkel, egy abaújszántói orvos: dr.Grünhut Adolf. Ifjú korában páratlan kötelességtudással, mint sebészorvos vett részt az 1848-49-i szabadságharcban, sokszor golyók között végezve operációit. A 60-as években Abaújszántón telepedett le, hol egyszer egy szomnambul leánykát vezetett házába a sors, akivel először nem sokat törődött, akinél azonban csakhamar oly csodálatos pszichikai jelenségek mutatkoztak, melyek a legnagyobb fokra hevítették az orvos tudásvágyát.
Az egyébként csekély műveltségű leányka álmában bámulatos tudást és világosanlátást árult el. A legpontosabban előre bejelentette a jövendő eseményeit, amelyek közül a tragikusabbakat orvosa hiába igyekezett megelőzni. Falakon, nagy távolságokon átlátott, csalhatatlan diagnózist adott súlyos betegségekről, és oly orvosszereket rendelt nekik, melyektől az orvosok legnagyobb csodálatára azok rövidesen tényleg meggyógyultak.
Dr. Grünhut emlékiratai, amelyeket amerikai magyarok támogatásával 600 oldalon, két vaskos könyvben "Tanulmányok a spiritizmus köréből" címen újra kiadta az általa alapított Egylet, részletesen leírják ezeket a meglepő eseteket, melyeknek hitelességéhez a legcsekélyebb kétségek sem férhetnek.
Ezt a munkát mindenkinek, aki a spiritizmussal foglalkozik, ismernie kell. Ritka gyönyörűséget és mély tanulságokat rejt magában ez a szellemes élénkséggel, erős magyarsággal, krisztusi vallásossággal és megragadó közvetlenséggel megírt terjedelmes munka.
A kezdetben szkeptikus, világias felfogású orvost erősen gondolkodóvá tették a szomnambul leánnyal szerzett tapasztalatai, melyek meggyőzték arról, hogy a léleknek csodás tehetségei vannak, melyek függetlenek a testtől és az érzékszervi világtól. De még nem volt spiritiszta, csak akkor lett azzá, mikor 1870-ben átköltözött Miskolcra, és mint homeopata orvost, báró Vayék egyszer egy betegükhöz hívattak az Abaúj megye déli részén fekvő golopi kastélyba.
Adelma grófnő ekkor, miután dr. Grünhut a beteget már megvizsgálta, médiumilag írt papírlapot mutatott neki, melyen le volt írva nemcsak szószerinti azonossággal a beteg diagnózisa, hanem a betegség következő egész lefolyása, valamint homeopatikus gyógykezelése is.
A doktor ezen módfelett meglepődött, amikor pedig a betegség kiszámíthatatlan javulási és rosszabbodási krízisével együtt egészen úgy folyt le, ahogyan azt a "szellemek" Adelma által előre megjósolták, a szomnambul tapasztalatok alapján már előzőleg előkészített orvos spiritisztává lett.
A Szellemi Búvárok Pesti Egylete
1871. április 21-én Vay Katalin bárónő, Vay Ödön és Vay Adelma grófnő részvételével megalapították a "Szellemi Búvárok Pesti Egyleté"-t.
Ugyanezen az ülésen az Egylet szellemi vezetői meghatározó programot is adtak. A legfőbb cél az egységes keresztény hitben való önmunkálkodás. Mindenkinek és mindig Krisztus tanításait kell szem előtt tartania.
Figyelemreméltó az az erkölcsi követelmény, amelyet ugyancsak a szellemi vezetés írt elő:
Az író- és beszélő médiumok által jelentkező magasabb szellemi vezetők erkölcsi tanácsait követni kell, míg a szenvedő, alantasabb szellemeket a krisztusi eszmék segítségévei helyes gondolkozásra, megismerésre, jóvá tevésre kell vezetni. A tagok érzését a hit, szeretet és alázatosság hármas motívuma, míg értelmét "a kutatás, megfontolás és bizonyítás" hármassága vezesse.
Az Égi Világosság
Az Egyesület hivatalos kiadványai a nyolcvanas években még németül jelentek meg. 1899-ben megszületett az Egyesület magyar nyelvű lapja, az "Égi Világosság". Ez a folyóirat 1945-ig folyamatosan megjelent, lehetett az országban kommunista terror, pusztíthatott két világháború.
Kiadott az Egylet még egy "Manna a hit táplálására" című könyvet, továbbá még néhány füzetet, melyek szintén szellemnyilatkozatokat tartalmaznak. Tagjai közül sokan önálló irodalmi működést is fejtettek ki, természetesen szigorúan a Vay Adelma grófnőtől megállapított "szellemerkölcsi" elvek alapján.
Tóvölgyi Titusz – a lap első szerkesztője
Tóvölgyi Tituszt külön is ki kell emelnünk (1838-1918). Grünhut után lényegében Ő az "Égi Világosság" alapítója és első szerkesztője, akinek hatalmas munkássága nagyban hozzájárult a spiritiszta eszméknek hazánkban való elterjesztéséhez. Több könyvet is megjelentetett rövid idő alatt.
Első műve, a "Van-e másvilág" folytatásokban a Pesti Hírlapban is megjelent. Néhányat a címe és témája miatt itt is felsorolunk: "A lélek, mint egyén", "A szeretet könyve", "Miért vagyunk e Földön?", "Egy új reformáció küszöbén", és a "Szellem, Erő, Anyag magyarázata."
Könyvkiadás
Sorra születnek meg az Egyesület szellemiségébe tartozó, a spiritizmus alapkérdéseivel foglalkozó könyvek. Itt csak néhány fontosabbat említve:
Ferenczi József: "Szellemtani eredmények", "A szellemész" (mindkettő 1874-ből); Dr. Grünhut Adolf: "Hogyan fejlődik valaki médiummá?"; Gabányi Árpád: "A szellemtan kézikönyve"; "Élet és Halál" (e könyveket Gabányi neje írta médiumilag); Havas Andor: "Levelek a túlvilágról"
A spiritizmusnak persze nem csak ez az evangéliumi irányzata terjedt el Magyarországon. Ezekről azonban itt nem szólunk részletesen.
Meg kell azonban említeni Tordai Vilmos szerkesztésében kiadott "Lelki tünemények" vagy a "Az okkultizmus könyvei" című kiadvány-sorozatot , amely hazai szerzők mellett több híres idegennyelvű könyv fordítását is közreadta.
Adelma és dr.Grünhut, ők voltak tehát a szellemi vezetés által elindított szellemi folyamatnak az első oszlopa, akik megalapították a Szellembúvárok Egyesületét, ezzel keretet adva a széleskörű munkálkodásnak. Adelma sorra adta közre médiumi úton született jelentős könyveit, melyek közül az akkor még természetesen németül megjelent Szellem, Erő Anyag ma is nem meghaladt magasságát jelenti a szellemi világ számunkra adott tanításának.
(Folytatjuk) Tolnai György
|