A KRISZTUSI ELVEK EGYETEMES JELLEGE ÉS A VÍZÖNTŐ KOR SZELLEMI FELADATA
Dr. Jókay István
Korunkban három filozófiai nézet hatja át világunkat, melyek között kardinális eltérések vannak: 1. A tudomány anyagelvű szemlélete az anyagból kiindulva értelmezi világunkat, és ebből származnak a fő ellentmondásai. 2. A dogmatikus keresztény világfelfogás, amely tagadja a reinkarnáció krisztusi igazságát, amit jórészt kitörültek a Bibliából. 3. A nagy keleti vallások az önmegváltást hirdetik és tagadják a krisztusi megváltást. Ezen alapvető különbségek miatt merül fel egy új világvallás és egy egységes világszemlélet bevezetésének igénye, amelyben nincsenek ellentmondások, egyesíti Keletet és Nyugatot.
A természettudomány és a szellemtudományok kapcsolatát a filozófia teremti meg, amely az összefüggések tudománya. A tudomány már elég részletesen feltárta a biológiai élet fő elveit és ez alapvetően járul hozzá a szellemi igazságok megértéséhez.
1. Az anyagelvű szemlélet hitelét cáfolja, hogy minden életprogram terveken alapul, (életcsíra) és a tervezés, amely magába foglalja a jövő egy részét, kizárólag a Szellem ismérve.
2. A tudomány feltárta a biológiai életműködések lényegét, ami viszont tökéletes összhangban áll azokkal a krisztusi funkciókkal, melyekről a keresztény Újszövetség tudósít. Ez azt mondja, hogy az Élet fő elvei krisztusi eredetűek, amit bizonyít az a messzemenően szoros elvi analógia, ami kimutatható az élet biológiai/biokémiai funkciói és Krisztus megváltói munkája között. Az a tökéletes elvi analógia, ami fennáll az Élet szellemi és biológiai szintje között, már önmagában is bizonyíthatja nemcsak az élet szellemi eredetét, hanem a krisztusi elvek egyetemes jellegét is.
Mivel a jelzett analógiák tudományosan bizonyított tényeken alapulnak, ez önmagában is jelzi az Élet krisztusi eredetét. Ez nem is lehet másképp, hiszen az Élet Hármas Szellemi Elve egyedül a keresztény Szentháromság Isten fogalmából vezethető le. Ennek alapján Krisztus a Rendező Elv - a Törvény és az Igazság - a Szentháromság Fiú Istene, Aki által teremtetett a Mindenség és minden Őbenne áll fenn. (Lásd: Kol.1,15-19.) Ez a tény egyben arra is rámutat, hogy a keresztény hitelvek elterjedése jelenti a Vízöntő kor fő szellemi feladatát, aminek betetőzéseként fog Krisztus újra megjelenni a Földön hatalomban és dicsőségben. Mikor újra eljön, nem lesz Tőle kérdezni valónk (Jn 16,23.) Ezért is szükséges, hogy a fenti elvek egyre szélesebb körben terjedjenek azok között, akik már megértek ennek a csodálatos isteni harmóniának a befogadására.
A 8-as a krisztusi szám a teljesség száma azért is, mert az összes szám elemét magában foglalja, sőt a végtelen jelét is! Az elemes számológépen spontán 8-asok jelennek meg, ha az elem kimerülőben van; 8-asok láthatók végig a számlapon egy alig előtűnő hátsó síkon, mintegy hátterét képezve a gombnyomásra megjelenő számoknak, a külső világ megnyilvánulásának. De miért a 8-asok?
Ennek magyarázata nyilvánvalóan egyszerű: a 8-as szám minden más számjegy elemeit magába foglalja, nemcsak önmagában egyesít, de fektetett formában magát a végtelenséget is szimbolizálja. Így pontosan tükrözi azt az általános biológiai, élettani elvet is, hogy az egyedi formák a teljességből (az Élet törvényéből) mindig csak egy részt fejeznek ki, azt, ami az aktuális feladatukat, funkciójukat is képezi. Ez a számszimbólum a látható jelenségvilág hátterében rejtőzködő Krisztus-Szellemet idézi, Aki láthatatlanul vagy alig észrevehetően mindig ott van a jelenségek mögött.
A földi élet célja a szellemi tökéletesedés, mert az anyagi test múlandó, és csak a szellemi értékek örök érvényűek. Az Ellentét-szellem azonban megpróbálja akadályozni az Igazság napfényre kerülését és hazugságok hatják át világunkat. Ilyen első fokon a tudomány anyagelvű szemlélete és a keresztény dogmatikában a reinkarnáció tagadása. Ehhez járulnak másodfokon azok a vallási nézetek, melyek szerint Krisztus egy volt a (keleti) mesterek között, és Ő a mesterek megbízásából rakta le a Föld-körüli Krisztus-hálót. Ilyen felfogás található Melchizedek könyvében is Thoth kijelentései alapján. Ma is az utóbbihoz tartják magukat a new age képviselői, amikor hallgatólagosan tagadják azokat a kijelentéseket, melyeket Jézus tett magáról. Ez szintén megtévesztheti a szellemileg tudatlan embert, mivel ilyen és ehhez hasonló nézetek terjednek mindenhol.
Kelet és nyugat misztikusai a belső út fontosságát hangsúlyozzák, amellyel elérhető a megvilágosodás, és megvalósítható az unió mystica. Kelet szentjei minden tiszteletet megérdemelnek, ez a belső út azonban csak igen kevés embernek adatott meg már a születési adottságukból következően is. Vannak, akik úgy gondolják, hogy a nagy keleti vallások is részei az isteni kijelentéseknek. Ez annyiban igaz, hogy minden részigazság isteni eredetű, de az ellentétes elvek nem származhatnak azonos forrásból, mert már a közvetítők torzításait viselik magukon. Márpedig a hasonlóságok mellett vannak a keresztény Újszövetséggel ellentétes elvek, nézetek is. Ennek az a magyarázata, hogy bármilyen magas szellemi szinten is legyen az ember, önerőből nem emelkedhet a tisztánlátás mennyei szintjéig. Ez azt jelenti, hogy tudatilag megközelíti Istent, az abszolút Szellemet. Márpedig a különböző vallásokat emberek közvetítették,és Jézus szavai szerint még keresztelő János - aki a legnagyobb volt a Földön - sem érhette el a legkisebbek szintjét a mennyek országában (Mt 11,11-19.) Egyedül Jézus volt, Aki a mennyből szállt alá, és Aki egy volt az Atyával. Ezt kell elfogadnunk, amennyiben keresztény hitelveket vallunk. Erre utalnak Jézus szavai, amelyekben önmagáról tett bizonyságot: "Nékem adatott minden hatalom mennyen és földön..." (Mt 28,18.)
Míg kelet avatárjai csupán küldöttek voltak, addig Jézus már tökéletesen egy volt az Atyával. Tudata így átfogta az Univerzum minden szintjét, ami azt jelenti, hogy szellemében képes volt felemelkedni az Univerzumot átfogó Isteni Szellem fényterébe. Ő lehetett, Aki a földi testében is tökéletesen átélhette az unió mysticát, mely a Vízöntő kor valódi szellemi feladata: Kelet és Nyugat találkozása és egysége Krisztusban. Ennek megvalósulása lehet csak az Új Kor szellemi feladata és végcélja. Erre int Jézus parancsa: Tegyetek tanítvánnyá minden népet a Föld végső határáig! Egyedül ennek a célnak a megvalósulása vezethet el egy egységes világvalláshoz a Vízöntő korban. Ha ez még várat is magára, a végcél mindenképpen ez, amit kifejeznek a különböző jelképek is.
A Vízöntő jelképe egy (örök) ifjú ember, aki az Élet-vizét önti a (szellemében) kiszáradt Föld rögére. Baktay Ervin neves India-kutató és a keleti vallások beható ismerője így ír a Vízöntő jelképéről: Mi a Vízöntő ősi jelképe? Az ifjú, aki sajtárt tart és termésfakasztó vizet önt a föld rögére. Az egyetlen jegy, amelynek jelképe egy fiatal férfi, ifjú ember. Önkéntelenül az evangéliumi szavakra kell gondolnunk: az Emberfiára, Aki eljövendő... a Jézus Krisztus, Akinek műve nem korlátozódhatott egyetlen korra, a Halakra, hiszen Ő maga mondta, hogy ismét el fog jönni! A Vízöntő a jézusi irányítás beteljesítője, Akit "egy rövid időre nem láttunk... ismét látni fogjuk."
Mikor fog ez bekövetkezni? Erre is találunk utalást mind a Bibliában, mind a kozmikus jelképekben. Erre utal Jézusnak az éjféli kiáltás példázata a tíz szűzről, (Mt 25,1-13.) mely egyértelműen azt jelzi, hogy a Vőlegény - Krisztus - a kozmikus nagy Napciklus éjfelén, vagyis a Vízöntő korban jön el! Nem az elején, ahogyan ezt többen is gondolják, hanem inkább a kor végén. Ekkor érvényesül ui. a kor poláris jegyének, az Oroszlán-jegynek a szimbóluma, aminek ura a Nap, erőben és teljes fényességében. A Nap-jelkép a vezérlő eszme, a Vezér, a Fej és a Szív jelképe is, egyértelműen Krisztust jelképezve. Ahogyan a betlehemi csillag asztrológiai jelképe kifejezte Jézus földi megjelenését, úgy az Ő visszajövetele is rejtetten kódolva van a kozmikus jelképekben.
A Halak korszak 2160 éves periódusa után már benne vagyunk a Vízöntő korszakban. Hogy mi ennek a kornak a szellemi feladata, arra utalásokat találunk a jelképekben. A Vízöntő jegyét párhuzamos hullámvonalakkal szimbolizálják, a vizet jelenítve meg. Ezt támasztja alá az is, hogy a jegy jelképe egy ifjú ember, aki sajtárjából életet-fakasztó vizet önt a kiszáradt föld rögére. Ezt fejezi ki a Vízöntő neve is. A jegy ugyan nem vizes, hanem levegő jegy, de azok között a legmagasabb szintű. Az ősi elemek jelentése szerint a levegő elem energiaszintje mintegy átmenetet képez a víz és a tűz elem között. A víz a jelképben az élet fogalmát szimbolizálja. Képileg az életet leginkább a vízzel lehet megjeleníteni, így a víz az életet jelöli, mert a biológiai élő formák legnagyobb részét víz alkotja.
A víz az Élet közege, és mint krisztusi szimbólum kétszeresen is hordozza a krisztusi engrammot, a 888-at, amelyben a levegő elem, az oxigén van lekötött formában. Az oxigén felépítésében a 8-as szám háromszor szerepel, mert 8 protonból, 8 neutronból és 8 elektronból épül fel, = 888. A víz az Élet jelképe is. A víz a vegyületek között a legnagyobb arányban hordozza az oxigént: 888,888 ezrelékben! Vagyis a három nyolcas számjegy éppen úgy benne van az oxigénben és a vízben, mint Jézus Krisztus nevében a számszimbolika szerint. Ebben a szimbolikában a víz jelképezi az anyaggal eggyé vált és földi testet öltött Krisztust. A keresztség - vízbe való bemerítkezés - egyben a szellemi élet új kezdetét is jelképezi a keresztény hitelvek szerint. Nem véletlenül mondta az Úr:
- Aki ebből a vízből iszik, ismét megszomjazik, de aki abból a vízből iszik, amelyet én adok neki, soha többé meg nem szomjazik, mert örök életre buzgó víz forrásává lesz benne. (Jn 4,13-14.)
- Ha valaki szomjazik, jöjjön hozzám és igyék. Aki hisz énbennem, ahogy az Írás mondta, annak belsejéből élő víz folyamai ömlenek. Ezt pedig Jézus a Szellemről mondta, akit a benne hívők fognak kapni, mert még nem adatott a Szellem, mivel Jézus még nem dicsőült meg. (Jn 7,37-40.)
- A Szellem és a menyasszony így szól: "Jöjj!" Aki csak hallja, az is mondja: "Jöjj!" Aki szomjazik, jöjjön! Aki akarja, vegye az élet vizét ingyen! (Jel 22,17.)
A kén a periódusos rendszerben az oxigénnek egy magasabb oktávja, alkatrészei számában kétszeresen is hordozza a krisztusi engramot, a 888.888-at. Míg a fehérjék az egyediség sokféleségét reprezentálják, a "biológiai Én-t", addig a krisztusi engramot hordozó elemek olyan általános életfunkciókat töltenek be, melyek magának az életnek a kialakulására és fenntartására szolgálnak, tekintet nélkül a faji és egyedi különbségekre. Nem lehet kétség afelől, hogy a krisztusi engramot hordozó elemek olyan funkciókat látnak el az élet biológiai szintjén, mint amit Krisztus tölt be az élet szellemi szintjén
Egy másik lényeges momentum az, hogy a zodiákus túlnyomóan állat jelképei között a Vízöntő jegyben egy emberalak jelenik meg, kifejezve egy magasabb szintet, amit a Vízöntő-kor ígér az emberiség számára. Ezt a szintváltást csak az állat-jelképek és az ember közti különbséggel lehet kifejezni. Ebben a kozmikus korszakban az emberiség zöme a lelki szintről a szellemi szintre kerül át, s túlsúlyra jutnak a szellemi adományok, miután beteljesedik Krisztus ígérete, a Szent Szellem megújító és megvilágosító ereje. (Jn 16,12-13.) Az értelmi megvilágosodást (Jn 14,26; 16,12-16 és 23.) a jegy Uránusz szimbóluma fejezi ki, míg a karmikus hatások beteljesülését (Mt 24,3-22.) a Szaturnusz jelképezi a jegy uralkodó planétái között. Utóbbinak nemcsak negatív, hanem pozitív jelentéstartalma is van. A kozmikus jelképek tehát a korszak szellemi feladatát szimbolizálják.
A korszak vége felé jut érvényre a poláris jegy: az Oroszlán jelentés tartalma is: Ez pedig egyértelműen Krisztus újra eljövetelére (Mt 24,23-45) utal, Aki megígérte, hogy újra eljön hatalomban és dicsőségben. Ez egyértelmű abból is, hogy az Oroszlán-jegy ura a Nap a főt, a szellemi Vezért jeleníti meg.
A szellemi szintváltás bekövetkeztét már Jóel próféta által is jelezte az Úr: "Azután kitöltöm majd Szellememet minden emberre: Fiaitok és lányaitok prófétálni fognak, véneitek álmokat álmodnak, ifjaitok látomásokat látnak. Még a szolgákra és szolgálókra is kitöltöm szellememet abban az időben. Csodás jeleket mutatok az égen és a földön: vért, tüzet, füstoszlopokat. A Nap elsötétül, a Hold vérvörös lesz, mielőtt eljön az ÚR nagy és félelmetes napja. De megmenekül mindenki, aki segítségül hívja az ÚR nevét, mert a Sion hegyén és Jeruzsálemben lesz a menedék az ÚR ígérete szerint, és azok menekülnek meg, akiket elhív az ÚR." (Joel 3,1-5.)
A Vízöntő ősi jelképe így egyben azt is bizonyítja, hogy a teremtés és az asztrológiai jelképek is csak Krisztustól - az Élet Urától - származhatnak. Mert: "Minden általa és érte teremtetett. Ő előbb volt mindennél és minden Őbenne áll fenn." (Kol 1,16-17.)
Bár ezek a jelképek ősidők óta ismertek, mégis vannak, akik az Új kor, a Vízöntő jegy hullám jelképéből csak egy szűkre szabott jelentést olvasnak ki, ami az információs társadalom kezdete lenne az Internet megjelenésével. Azt is mondják, hogy a kereszténység kora - a Halak - már lejárt, s az új kor vallása csak az ősi tanításokon alapulhat, ez azonban ignorálja Krisztus kijelentéseit. Pedig a Vízöntő már ősidők óta ismert része a zodiákusnak, és ez Krisztust szimbolizálja. Az egyiptomi szfinx éppen ezt a kozmikus jelképet fejezi ki, amit eddig nem igen tudtak miként értelmezni: Az oroszlán test és egy emberi fej ötvözete egyesíti a Kozmikus Napciklus első jegyét (Oroszlán) a Vízöntőben megjelenő Emberfia, Krisztus jelképével: a kozmikus (fél)ciklus kezdetét és végét. Ez ésszerűen következik abból is, hogy a kozmikus Nap az Oroszlán jegyéből kiindulva eljutott a zodiákus legmélyebb pontjára, a Vízöntőbe, - ez a nagy Napciklus éjfele - miközben a poláris jegyekkel együtt kifejezésre juttatta a zodiákus minden jegyének jelentéstartalmát. Erre utal jelképesen Jézus is a tíz szűz példázatában. Ezért hihető, hogy ennek a korszaknak a vége felé teljesedik be mindaz, amit a Jelenések könyve metaforikus képekben tár fel: Krisztus visszajövetele, ezer éves uralma, és az első feltámadás (Jel 20,5.) A Vízöntő szimbolikus alakja így magát Krisztust jelképezi és Krisztus újra eljövetelére utal.
Krisztus üzenete: "Megtörtént! Én vagyok az Alfa és Omega, a kezdet és a vég. Én adok majd a szomjazónak az élet vizének forrásaiból ingyen. Aki győz, örökölni fogja mindezt, és Istene leszek annak, az pedig fiam lesz." (Jel 21,6-7.) Ez pedig azt jelenti, hogy az Új-korban (new age) éppen a Halakban hirdetett keresztény elveknek kell kiteljesedniük és elterjedniük a Föld végső határáig.
Megtévesztő a new age egyes képviselőinek azon kijelentése, hogy a Halak-korszak: a kereszténység kora már lejárt. Szükség van egy átfogó világvallásra, amely egyesíti keletet és nyugatot. Ebben az új világvallásban azonban Krisztus visszaszorulna a többi keleti Mester szintjére. A keleti vallások egyes képviselői azt tartják, hogy Jézus is csak az egyik küldött volt az avatárok között, Aki a mesterek által megszabott terv szerint hirdette eszméit, amit Krisztus-tudatként jellemeztek. Thoth (Melchizedek könyve) szerint Jézus a feltámadásával csak a Mesterek útmutatásait követte, mikor beírta az utat a Föld atmoszférikus krónikájába. Ez a nézet egybecseng azzal a keleti felfogással, hogy Jézus azonos szinten volt a többi Mesterrel. Jézus azonban elhatárolja magát azoktól, akik mesternek nevezik magukat. (Mt 23,5-13.)
A keleti felfogás Jézusról nehezen egyeztethető össze Jézus kijelentéseivel. Hogyan lenne elképzelhető, hogy Akinek minden hatalom adatott mennyen és földön, alárendeltjeinek útmutatásait kövesse? Ennek inkább fordítva kell lennie, de a szabadakarat létezik, amit még Isten sem von kétségbe. A megtévesztés nyilvánvaló a következőkből is:
1. Egyedül Jézus Krisztus vállalta a kereszthalált az emberért és a bűnök bocsánatáért, és nem a Mesterek. Más ui. képtelen lett volna erre, mivel egyedül Ő volt mentes az eredendő bűntől. A mennyei birodalomból szállt alá, hogy megkeresse az elveszett egyet is! A mesterek a bukott tartományokból jöttek.
2. A krisztusi mű lényegének program-terve már eleve bele volt írva a Kozmikus építőkövekbe, szorosan kapcsolódva a fizikai világ teremtésével, amiben a mestereknek, tanítóknak nem igen lehetett szerepük. Bár "A nagy király" születését éppen a keleti bölcsek ismerték fel először, utódaik mégis azt terjesztik, hogy azonos szinten állt a többi tanítóval, s ezzel meghazudtolják Jézus önmagáról mondott szavait. János így ír: "Nem azért írtam nektek, mintha nem tudnátok az igazságot, hanem azért, mert tudjátok az igazságot és azt, hogy semmiféle hazugság sem származhat az igazságból. Ki a hazug, ha nem az, aki tagadja, hogy Jézus a Krisztus? Ez az an-tikrisztus, mert tagadja az Atyát és a Fiút. Aki tagadja a Fiút, azé nem lehet az Atya sem. Aki vallja a Fiút, azé az Atya is." (1Jn 2,21-2.) Jézus nemcsak a Halak-korszak vezető egyénisége, Aki közvetítette ennek a kornak a szellemi tartalmát, a Kozmikus jelekkel teljesen összhangban, hanem ígérete szerint újból el fog jönni teljes hatalomban és dicsőségben.
3. Egyedül Jézus nyilatkozta ki a Szentháromság titkát, amiből racionálisan is levezethető az Élet Hármas Elve, ami az alkalmazkodóképesség lényege, jóllehet a keleti vallások is szóltak a hármas elvről, de azt különbözően és önkényesen értelmezték, amelyeknek nincs racionális alapjuk. Ezért a vallások megítélésénél döntő szempont az, hogy mi a viszonyuk Krisztushoz. A sátán ui. nem Istent tagadta, hanem Krisztus ellensége, az Antikrisztus, Aki az Ő szerepét szeretné átvenni a földi élet irányításában. Jézus e világ urának is nevezte a Sátánt. Ő Lucifer, a fényhozó: Lux ex oriente, mondják Keleten. Kinek higgyünk, Krisztusnak, Aki a világ világosságának nevezte magát, vagy Lucifernek?
4. Egyedül Jézus mutatta be tanítványainak a test feltámadásának titkát, a jövő előképét. A keleti tanok másként értelmezik a feltámadást, amit Thoth is vázolt Melchizedek könyvében.
5. Míg a keleti tanok szerint csak az ember válthatja meg önmagát, - önmegváltás tana - addig Jézus megváltói tevékenysége azt is jelenti, hogy külső erőkre és segítségre is számíthat, ha hitben elfogadja és magáévá teszi a krisztusi elveket. Jézus ezt mondta az Őt bíráló főpapoknak: "Bizony mondom nektek: a vámszedők és a parázna nők megelőznek titeket az Isten országában..." (Mt 21,31.)
6. Yogananda a "Yógi Krisztusról" ír, Aki már évszázadok óta él a Himalája vidékein ugyanabban a testben, és tanítványai útján irányítja az em-beriség szellemi fejlődését. Itt ismét emlékeztetnünk kell Jézus szavaira: "Akkor, ha valaki ezt mondja nektek: Íme, itt a Krisztus, vagy ott: ne higgyétek! Mert hamis krisztusok és hamis próféták állnak majd elő, jeleket és csodákat tesznek, hogy megtévesszék - ha lehet - a választottakat is. Íme előre megmondtam nektek! Ha tehát ezt mondják nektek: Íme a pusztában van, ne menjetek ki! Íme a belső szobákban, ne higgyétek!" (Mt 24,23-26.)
A megtévesztés lehetősége éppen azért áll fenn, mert a hirdetett külső tanítások már nagyfokban közelítenek, szinte megegyeznek a krisztusi eszmékkel, ami azt sugallja, hogy isteni eredetűek. Bár a keleti szentek sokban példát mutathatnak korunk keresztényeinek a belső út gyakorlásával, de ők is csak emberek, akik még a fejlődés útját járják. Ha isteni eredetűek lennének a keleti vallások, bizonnyal szóltak volna Mózesről vagy Jézusról. A hindu szent iratokban olyan alig ismert, rejtett isteni megtestesülések is említve vannak, mint Csaitanja, aki jóval Jézus földi működése után élt (XV. század) és alig ismert személy. Ez a momentum is azt sugallja, hogy a keleti tanok luciferi eredetűek, aki Krisztust megkerülve szeretne a Fényhozó szerepében feltünni.
Meg kell azonban különböztetnünk az embereket és az általuk vallott eszméket. Mert az emberek változhatnak - fejlődhetnek, az eszmék azonban sokáig fennmaradhatnak. Nem az embereket, hanem az eszméket kell megítélnünk, hogy az Igazságra fény derüljön. Mert mindnyájan egy hajóban utazunk, közös céljaink vannak, amit közösen összefogva tudunk leginkább elérni. (ld.: a csoport-alkotás és a gyülekezet szerepe).
Ezek a különbségek arra utalnak, hogy a nagy keleti vallások még egy előző fejlődési ciklus részei3 és Jézusnak azért is kellett földi testet öltenie, hogy helyre tegye az elődök tévedéseit (Jn 10). Mondhatnánk azt is, hogy az I. Jn 2: 22 szerint ezek a hitelvek antikrisztusi eredetűek, hiszen nem a legfelső isteni szintről származnak. Lucifer - a szellembukás kezdeményezője - nem Istent tagadta, hanem Krisztus ellensége és egy alternatív vallási rendszert hozott létre, amelyben Ő a fényhozó (= luciferos). Alternatív vallás Krisztus mellett, Aki magát a világ világosságának nevezte, az Élet vizének és kenyerének mondotta.
A new age jelenlegi világképének terjedése egyben azt is jelenti, hogy a Szentíráson alapuló elvek elsikkadnak, ill. háttérbe szorulnak. Azok a tömegek, akik a természettudományos világképet tették magukévá - ezt oktatják majd az iskolában - szükségszerűen így a keleti szellem befolyása alá kerülnek. Ezért is látszik szükségesnek, hogy a szentírási kijelentéseket és fogalmakat - a biblia világképét - ésszerű összefüggésbe hozzuk a természettudományos és filozófiai elvekkel. Ha ezt megtesszük, olyan racionálisan is értelmezhető világképet kapunk, amely nemcsak egyesíti a tapasztalati és a transzcendens világot, de mivel természeti analógiákon alapul, elveiben kézenfekvőbb és logikusabb is mint a keleti felfogás. A new age valódi szellemi feladata ezért csak az lehet, amit Makk István fogalmazott meg: Kelet és Nyugat találkozása és egysége Krisztusban!
Összefoglalva: Ha a vallási kijelentésekben csupán az általuk hordozott filozófiai elveket tekintjük, úgy a kereszténység az isteni Szent-Háromság fogalmában a Világ és az Élet három legalapvetőbb és legátfogóbb princípiumát, a megváltás eszméjében pedig az Élet legmagasabb szintről való kiegyenlítését - Szellemi Kiegyenlítő-Elv - hozta az emberiségnek, olyan általános szellemi elveket, amelyek csak az Élet Ősforrásából, a Szellem legmagasabb szintjéről származhatnak.
A keleti tanítók ezeknek az átfogó elveknek csupán egyes megnyilvánulásait, részeit, homályos körvonalait ismerhették fel, s ily módon eltorzították a valóságot. Jézus viszont tanításaiban nem a részletekre, hanem mindig az elvek közlésére helyezte a hangsúlyt, a lényeget emelve ki, amiből a fontossági sorrend is jól kitűnik. A keleti tanítók nem ismerhették fel, hogy a világtörvények mögött az isteni Szellem és az Élet Hármas megnyilvánulása áll és az isteni Hármasság egyik tagja a Krisztus-szellem, az Ige - az Igazság és az Élet törvénye - egyedüli út az Atyához, a tökéletes létállapotba. A keresztény tanítások tehát az Élet és a Világ legátfogóbb elveit hordozzák, amelyeket nem találhatunk meg a többi vallásban. Jézus kijelentése: "Mindent nekem adott át az én Atyám és senki sem tudja, hogy ki a Fiú, csak az Atya, és hogy ki az Atya, csak a Fiú és az, akinek a Fiú ki akarja jelenteni." (Lk 10.22)
* * *
|